BAK winnaar AICA Oorkonde

[photopress:Concerning_War_BAK_window_communication_at_the_entrance.jpg,full,alignleft] 

 

De AICA Oorkonde 2004-2006 is toegekend aan BAK basis voor actuele kunst te Utrecht. De leden van AICA hebben BAK, dat geleid wordt door artistiek directeur Maria Hlavajova, onlangs verkozen uit een shortlist van genomineerden waarop tevens de instellingen PSWAR (Public space without a Roof), SMBureauAmsterdam, SKOR (Stichting Kunst en Openbare Ruimte) en Kunst en Bedrijf BV stonden. De AICA Oorkonde wordt eind 2007 uitgereikt aan BAK basis voor actuele kunst tijdens een openbare bijeenkomst. De genomineerde instellingen werden tijdens de verkiezingsperiode aan de AICA leden voorgesteld met een korte introductie. Hieronder volgt de introductie van BAK. De overige introducties zijn te lezen in het nieuwsbericht van 7 augustus op deze site. (foto: Project Concerning War, BAK, 2005) 

BAK basis voor actuele kunst in Utrecht heeft de afgelopen jaren een indrukwekkende reeks exposities georganiseerd op het snijvlak van hedendaagse kunst, politiek en samenleving. Discussies, lezingen, workshops en publicaties vormen een vast en gelijkwaardig onderdeel van het programma dat gericht is op dialoog en reflectie. Wat is de rol van kunst en kunstenaars in deze tijd? Het oude begrip educatie krijgt bij BAK een nieuwe, actuele betekenis. In de groep van musea en instellingen voor hedendaagse kunst in Nederland heeft BAK inmiddels een eigen positie veroverd. BAK is voortgekomen uit het kunstenaarsinitiatief BeganeGrond dat in 2000 zijn deuren sloot. De uit Slowakije geëmigreerde Maria Hlavajova trad aan als artistiek directeur en na een grondige verbouwing van het pand aan de Lange Nieuwstraat ging BAK in 2002 van start. BAK initieert samenwerking met kunstenaars en deskundigen uit andere disciplines met als doel de kansen en kracht van de hedendaagse kunst te onderzoeken’, aldus Maria Hlavajova in haar mission statement op de website. BAK wil een ‘mentale ruimte creëren voor onderzoek naar het potentieel van de kunst om de wereld anders voor te stellen dan zij is.’ Twee voorbeelden van de zorgvuldige en consequente wijze waarop BAK projecten kiest en presenteert. In 2004 bracht ‘Warte Mal!’, een video-installatie van de Zweedse Zweedse Ann-Sofi Sidén, de ellende in beeld van vrouwenmishandeling, prostitutie en drugshandel gebracht. ‘Raw Footage/Scapegoats’ van Aernout Mik (2006), die eerder deelnam aan het project ‘Concerning War’ in BAK, toonde een compilatie van beelden van de oorlog in Joegoslavië die nooit door nieuwszenders werden uitgezonden.